Scandinavië mag voor ons ver weg klinken, maar het was beslist geen geïsoleerd gebied. Natuurlijk wisten ze in de 18e eeuw in Zweden wat er in Europa gebeurde. Muziek is vrijwel nooit een geïsoleerde kunstvorm, er zijn altijd connecties, zowel met andere landen als met andere kunstvormen. De muziek van Händel was beroemd. Maar in Zweden had men ook zijn eigen held, een Zweedse Händel, in de gedaante van Johann Helmich Roman. Hij wordt ook wel de Vader van de Zweedse Muziek genoemd en was samen met Hendrik Philip Johnsen en Ferdinand Zellbell de oprichter van de koninklijke Zweedse academie voor muziek. Voor de fagot een niet onbelangrijke ontwikkeling, want het was het begin van een een belangrijke internationale fagot traditie. Drie werken met fagot staan geprogrammeerd: een concert voor twee fagotten van Hendrik Philip Johnsen , het eerste – enige bewaard gebleven deel van het fagotconcert van Ferdinand Zellbell jr. en diens Lamentato voor solo viool, (hobo) fagot en strijkers.

Deze werken zou je het voorland kunnen noemen voor de daarop volgende generatie componisten zoals Dupuy en Berwald die veel voor de fagot hebben geschreven. Het septet van Berwald zal zaterdag 11 augustus in het festival Travelling in Baroque te horen zijn met de fagottiste Donna Agrell en andere leden van het orkest van de 18de eeuw.

Solisten: de eerste prijs winnaar van het international fagotconcours 2017, de Canadese Andrew Burn en Thomas Oltheten van het Apollo Ensemble.

Het Apollo Ensemble zal tevens twee Concerti Grossi brengen: één van de Zweedse Händel en één van de “echte” Händel.

Programma

Concerto grosso opus 6/6 – George Friedrich Händel

Concerto voor fagot en strijkers in F (deel 1) – Ferdinand Zellbell jr.

Concerto grosso in Bes – Johan Helmich Roman

Lamento in c klein voor viool (hobo) obligaat fagot en strijkers – Ferdinand Zellbell jr.

Concerto voor twee fagotten in F – Hindrich Philip Johnsen