Merlijn Twaalfhoven componeert voor honderden fagotten

Doe mee op 25 juni om 15.00 uur in het Concertgebouw!
Opgeven en meer informatie: fagot@hollandfestival.nl

Grand Subphonia voor immens veel fagotten
Tijdens de Holland Festival Proms dit jaar krijgt de Red de Fagot-campagne een passende finale. Onder aanvoering van ambassadeur Bram van Sambeek zullen meer dan honderd fagottisten het nieuwe werk Grand Subphonia van Merlijn Twaalfhoven (1976) uitvoeren. Dit evenement sluit naadloos aan op Twaalfhovens ambitie om door middel van muziek mensen met elkaar te verbinden in bijzondere locaties. Ook vormt zijn compositie een hartstochtelijke liefdesverklaring aan de vaak onderschatte klankrijkdom van de fagot. Twaalfhoven: ‘Het moet een overweldigende, onvergetelijke gebeurtenis worden die je absoluut niet mag missen. Dat geldt zowel voor de musici als voor het publiek. De gebruikelijke scheiding tussen beiden, met musici op het podium en toeschouwers in de zaal, doorbreken we. Een deel van de spelers staat in de zaal, de luisteraars zullen omringd worden door geluid. De muziek zelf zit vol contrasten, van hedendaags tot en met een Mozart-citaat, en demonstreert hoe bijzonder en gevarieerd de fagotklank is.’ Fagottisten van alle niveaus kunnen zich opgeven om mee te spelen met de wereldpremière van dit concert. Absolute beginners die mee willen doen kunnen zich voorbereiden met de Crashcourse Fagot die het festival op 5 juni aanbiedt.

In opzet heeft Twaalfhovens fagotproject raakvlakken met zijn Symfonie voor iedereen uit 2007. Daarin speelden professionele musici, waaronder leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest, samen met amateurmusici en schoolkinderen. Twaalfhoven: ‘Het belangrijkste verschil voor mij als componist is dat ik toen een heel orkestpalet tot mijn beschikking had, en nu alle klankrijkdom en alle contrasten uit één instrument moet halen. Wat me in beide projecten aanspreekt, is dat ook niet-professionele of onervaren spelers een heel waardevolle bijdrage kunnen hebben. Het leuke van kinderen is bijvoorbeeld dat ze vaak zelfs veel beter kunnen improviseren, veel inventiever zijn met ongebruikelijke technieken, dan ervaren volwassenen.’

Hoe het stuk precies gaat klinken, is voor Twaalfhoven nog grotendeels een verrassing. ‘De schetsen liggen er en musici moeten natuurlijk tijdig hun partijen kunnen instuderen. Toch zal een deel van het eindresultaat pas in de laatste week bepaald worden, door improvisatie-elementen en de mogelijkheden van de ruimte. We gaan samen kijken wat het beste werkt en er een onvergetelijke gebeurtenis van maken voor musici én publiek.’
Bram img19378_75-thumbnail
Biografieën

De Nederlandse componist Merlijn Twaalfhoven (1976) staat bekend om zijn muzikale veelzijdigheid, zijn vermogen om mensen te verbinden en zijn voorliefde voor ongebruikelijke uitvoeringslocaties. Hij studeerde in 2003 af aan het Conservatorium van Amsterdam en werkte van 2004 tot 2008 als docent Popkunst aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Van begin af aan streeft Twaalfhoven naar uitvoeringen op bijzondere locaties waarin een gemeenschappelijke ervaring kan ontstaan. Zo organiseerde hij uitvoeringen binnen een festivalachtig nachtelijk evenement (La nuit n’est pas un chocolat, 2002-2006), in een markthal (La Nuit de Bratislava, 2004), en in het ruim van een oude Sovjet-onderzeeër (Kursk, 2005). In zijn Symfonie voor iedereen (2007) bundelden leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest de krachten met amateurmusici en scholieren. Twaalfhovens ambitie om te verenigen komt ook naar voren in verschillende internationale projecten. Long-Distance Call (2005) werd uitgevoerd aan weerszijden van de Turks-Cypriotische grens. Hetzelfde gold voor Carried by the Wind (2009), uitgevoerd rondom de scheidingsmuur in Bethlehem. In 2011 won Twaalfhoven een Unesco Young Artist Award voor zijn bijdrage aan de interculturele dialoog tussen de Arabische en Westerse wereld. Sinds 2015 werkt Twaalfhoven intensief samen met het vermaarde Kronos Quartet, onder andere in het Kronos’ Fifty for the Future-project. Twaalfhoven wordt ook gewaardeerd om zijn compositiekwaliteiten. Critici prijzen het avontuurlijke, grillige, maar ook sensuele karakter van zijn muziek, die bijeengehouden wordt door een sterk ontwikkeld gevoel voor structuur en proportie.

Al tijdens zijn studie won ­­fagottist Bram van Sambeek (1980) eerste prijzen op het Prinses Christina Concours en de Nationale Finale van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. In 2009 won hij als eerste fagottist de Nederlands Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus kan worden toegekend. In 2011 won hij een Borletti Buitoni Trust Award. Van 2002 tot 2011 was Van Sambeek solo-fagottist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook gaf hij in die hoedanigheid regelmatig gastoptredens bij het London Symphony Orchestra en het Mahler Chamber Orchestra. Sinds 2011 richt Van Sambeek zich op een carrière als solist en kamermusicus. Als solist nam hij de cd’s Bassoon Concertos (2009) en Bassoon-Kaleidoscope (2012) op bij Brilliant Classics. Onlangs heeft Van Sambeek op het label BIS fagotconcerten van de hedendaagse Finse componisten Sebastian Fagerlund en Kalevi Aho opgenomen. Van Sambeek heeft een uiterst breed repertoire en slaagt erin om met zijn uitzonderlijke techniek en een aansprekende podiumpersoonlijkheid een breed publiek te bereiken. Daarom werd hij in 2015 uitgeroepen tot ambassadeur van de mede door het Holland Festival gelanceerde campagne Red de Fagot. Tevens is hij artistiek leider van het Liquid Music Festival dat in 2017 in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam wordt georganiseerd.

muziek
Wolfgang Amadeus Mozart
Merlijn Twaalfhoven

Speel Fagot In De Proms220x175

Speel fagot in de Proms

Het Concertgebouw

Crashcourse Fagot 220X175

Crashcourse Fagot